Un proiect de lege din Virginia, care urmărea eliminarea excepției religioase pentru educația la domiciliu, a fost respins de Comisia pentru Educație și Sănătate a Senatului. Propunerea legislativă S.B. 1031 ar fi impus părinților să obțină aprobarea guvernului pentru a-și educa copiii acasă pe baza unor motive religioase, demonstrând că pot oferi o educație adecvată și că progresul școlar al copiilor este monitorizat.
Votul comisiei a decis amânarea pe termen nedeterminat, ceea ce înseamnă că proiectul este, practic, blocat pentru actuala sesiune legislativă. Guvernatorul Glenn Youngkin și părinți din întregul stat s-au opus inițiativei, susținând că ar fi o încălcare a drepturilor religioase și parentale garantate de Primul Amendament.
În prezent, părinții din Virginia pot opta pentru educația acasă din diverse motive, atâta timp cât notifică autoritățile școlare despre curriculumul utilizat și demonstrează progresul copilului. Cei care beneficiază de excepția religioasă nu sunt însă obligați să respecte aceste cerințe, invocând credințe religioase împotriva anumitor aspecte ale educației publice, cum ar fi teoria evoluției sau ideologiile LGBT.
Proiectul de lege, inițiat de senatoarea democrată Stella Pekarsky, urmărea alinierea acestor copii la aceleași standarde ca cei instruiți acasă fără excepție religioasă.
Organizațiile de homeschooling au considerat proiectul un atac la libertatea religioasă. Callie Chaplow, de la Home Educators Association of Virginia (HEAV), a afirmat că legea ar fi suprimat drepturile părinților și ar fi impus birocrație excesivă.
HEAV a avertizat că proiectul de lege ar introduce cerințe restrictive pentru familiile care aleg educația la domiciliu, printre care testări standardizate obligatorii, indiferent de ritmul individual de învățare al copilului. De asemenea, autoritățile ar putea declara un copil „neglijat” educațional și ar putea interveni în decizia părinților, impunând măsuri suplimentare. În plus, proiectul ar implica instanțele de judecată, eliminând protecțiile de confidențialitate pentru copiii instruiți acasă și expunând familiile la procese costisitoare.
Chaplow a pus în lumină faptul că un astfel de control ar fi pus presiune financiară pe familii și ar fi afectat flexibilitatea educațională a acestora.
În schimb, senatoarea Pekarsky a respins aceste critici, susținând că proiectul nu impunea restricții exagerate, ci doar un cadru echitabil pentru educația tuturor copiilor din Virginia.
Susținătorii proiectului afirmă că măsura ar fi asigurat dreptul fiecărui copil la educație, menționând că unii părinți folosesc excepția religioasă pentru a limita accesul copiilor la cunoștințe, mai ales în cazul fetelor.
Însă guvernatorul Glenn Youngkin și-a reafirmat sprijinul pentru familiile care practică homeschooling-ul:
“De la începutul mandatului meu, am susținut dreptul părinților de a decide asupra educației copiilor lor. Nu putem permite ca acest atac asupra educației la domiciliu să devină lege”, a spus el.
În final, Comisia pentru Educație a Senatului a votat împotriva proiectului, ceea ce echivalează cu respingerea sa pentru actuala sesiune. Totuși, activiștii avertizează că dezbaterea va continua, iar o comisie specială ar putea relua analiza excepției religioase în viitor.