Educația creștină câștigă din ce în ce mai mult teren în Germania, dar numărul profesorilor specializați este limitat. În acest context, Internationale Hochschule Liebenzell (IHL) lucrează la un program destinat formării profesorilor, care urmează să fie lansat în 2026. „Avem nevoie de profesori care să fie bine ancorați în credința lor și care să fie o mărturie vie”, afirmă rectorul Volker Gäckle într-un interviu cu CNE.news.
Studenții creștini care doresc să devină profesori urmează, în prezent, universități de stat. Cu toate acestea, școlile creștine au nevoie de cadre didactice care să se conformeze identității instituției, iar lipsa profesorilor din Germania a oferit o oportunitate excelentă pentru IHL. Potrivit lui Gäckle, se estimează că până în 2035 va exista un deficit de 50.000-180.000 de profesori în Germania. În statul său, Baden-Württemberg, școlile creștine se așteaptă să se confrunte cu o lipsă tot mai mare de profesori.
Pentru a atrage mai mulți profesori, Baden-Württemberg a deschis posibilitatea ca universitățile private să ofere studii de licență pentru formarea cadrelor didactice. Studenții care urmează acest program vor avea dreptul să predea în școlile private din stat, deși Gäckle speră ca licența lor didactică să devină valabilă și în alte zone ale țării.
Curriculumul noii forme de studiu este similar cu cel al altor universități care oferă diplome de predare. Programul are o durată de trei ani, cu cursuri ce durează un semestru sau un an întreg. De asemenea, studenții vor trebui să efectueze un stagiu în școli pentru a acumula experiență practică.
Un aspect special al noului program este că îmbină studiul limbii germane cu teologia. „Studenții noștri vor putea să predea limba germană, dar și să îți aprofundeze credința în timpul studiilor”, explică Gäckle. „Prin cursurile de teologie, vor fi mai bine pregătiți să răspundă întrebărilor elevilor despre credință. Profesorii creștini trebuie să își asume responsabilitatea pentru credința lor. De aceea, oferim programe spirituale pe lângă curriculumul obișnuit, ceea ce nu se regăsește în universitățile seculare.”
Rectorul nu este îngrijorat că absolvenții IHL vor fi desprinși de realitate, deoarece au studiat într-un mediu creștin. „Studenții au libertatea de a-și organiza stagiul, de exemplu, într-un mediu non-creștin”, afirmă el. Chiar și în cazul în care nu fac asta, Gäckle nu consideră că ar fi o problemă. „Are mai mult sens să faci un stagiu într-o școală creștină dacă acolo vrei să lucrezi după finalizarea studiilor.”
În ciuda provocărilor, Gäckle este optimist. „Nu a fost niciodată un interes atât de mare pentru educația creștină. Problemele din școlile publice continuă să crească. Se confruntă cu probleme legate de droguri, violență și nivel educational scăzut. Aceste probleme sunt mai puțin întâlnite în școlile creștine. Ca școli private, putem oferi oamenilor o alternativă.”