Smartphone-urile, deși utile, au devenit o problemă în școli, afectând interacțiunile sociale și concentrarea elevilor. În consecință, tot mai multe țări din Europa implementează interdicții privind utilizarea acestor dispozitive în instituțiile de învățământ. Guvernele încearcă astfel să limiteze impactul negativ al utilizării smartphone-urilor în timpul orelor de curs, iar multe state au introdus deja reguli stricte în acest sens.
În Europa, guvernele au început să simtă necesitatea de a combate utilizarea excesivă a smartphone-urilor în școli, un dispozitiv care poate crea dependență și poate duce la scăderea performanței academice. În unele țări, noul an școlar a început cu interdicții naționale privind utilizarea telefoanelor mobile, în timp ce alte state iau în considerare astfel de măsuri. În lipsa unei interdicții naționale, multe școli au adoptat pe cont propriu reguli stricte. Politicienii și educatorii argumentează că lipsa de interacțiune socială și diminuarea capacității de concentrare sunt principalele motive care stau la baza acestor interdicții. De exemplu, ministrul educației din Italia a pus în lumină faptul că utilizarea excesivă a tehnologiei poate crea tensiuni între elevi și profesori, în timp ce ministrul educației din Franța a precizat că dorește să combată bullying-ul și ura din mediul online.
Olandezii, ungurii, francezii și grecii au început acest an școlar fără telefoane mobile în sălile de clasă. În Olanda, interdicția s-a extins și la școlile primare, după ce anul trecut a fost aplicată doar în cele secundare. Pe lângă telefoanele mobile, tabletele, smartwatch-urile și alte dispozitive similare sunt interzise, cu excepția cazurilor în care există motive medicale. În Ungaria, a fost introdusă o lege care interzice utilizarea telefoanelor mobile în școli, cu excepția situațiilor în care școlile au o politică ce permite utilizarea acestora în scopuri educaționale.
Franța a implementat recent o interdicție națională în școlile primare, iar elevii nu au voie să folosească telefoanele mobile în timpul orelor sau în activitățile extracurriculare. În prezent, școlile secundare testează interdicția, iar dacă se dovedește eficientă, ministrul educației intenționează să extindă măsura la nivel național până în 2025. Grecia a adoptat o abordare similară, obligând elevii să-și închidă telefoanele în timpul orelor de curs.
Italia, Spania și Albania aveau deja implementate astfel de interdicții. În Spania, telefoanele mobile sunt interzise în școlile primare, iar în școlile secundare sunt permise doar în scopuri educaționale. Italia a întărit regulile anul acesta, interzicând utilizarea telefoanelor mobile chiar și în scopuri academice. Elevii pot folosi tablete și computere, dar doar sub supravegherea profesorilor, iar temele pentru acasă vor trebui acum notate manual, în agende pe hârtie, pentru a încuraja scrisul de mână.
Alte țări, precum Belgia, Finlanda și Irlanda, analizează posibilitatea de a introduce o interdicție națională. În Belgia, guvernul din Valonia a inclus o astfel de măsură în acordul său de coaliție, iar Finlanda pregătește o lege care să le acorde profesorilor mai multă autoritate pentru a interzice utilizarea telefoanelor în clase. În Irlanda, autoritățile discută despre interzicerea telefoanelor mobile pentru copiii sub 16 ani, iar ministrul educației propune aplicarea acestei măsuri în toate școlile primare și secundare.
În alte țări, cum ar fi Polonia, Germania, Danemarca, Elveția, Portugalia și Croația, nu există o interdicție națională, dar multe școli individuale au decis să limiteze utilizarea telefoanelor mobile pe propriul teren. În Danemarca, de exemplu, aproximativ 88% dintre școli au interzis deja telefoanele mobile. În Elveția, mai multe cantoane discută despre introducerea unor măsuri similare, iar în Croația, cercetările arată că majoritatea profesorilor susțin o interdicție națională.
Astfel, ideea interzicerii telefoanelor mobile în școli continuă să atragă tot mai mult interes în Europa, având ca scop crearea unui mediu educațional mai favorabil și promovarea comunicării directe între elevi.