În Republica Cehă, homeschooling-ul câștigă tot mai mult teren. Așa cum este și cazul copiilor lui Jitka Evanova, această metodă educațională este considerată esențială pentru dezvoltarea celor doi gemeni ai săi. Jitka Evanova explică impactul pozitiv al educației de acasă înainte ca gemenii să înceapă liceul.
Jitka Evanova a fost alarmată de statisticile recente privind admiterea în licee, care arătau o competiție acerbă: un liceu avea 336 de cereri pentru doar 30 de locuri, altul avea 106 cereri pentru 20 de locuri, iar un al treilea liceu accepta 60 de elevi din 665 de cereri.
Gemenii ei au muncit din greu, dar și alți elevi de clasa a cincea au concurat pentru locurile limitate la liceele cu ciclu complet de opt ani. Pregătirea pentru examenele de admitere este dificilă și extrem de competitivă, mai ales în orașele mari ca Praga. Familia Evanova beneficiază de homeschooling, care le permite copiilor să se pregătească intensiv pentru teste la matematică și limba cehă, în timp ce după-amiezele sunt dedicate activităților extracurriculare, menținând astfel un stil de viață echilibrat și sănătos. Aceasta nu este o situație unică; numărul copiilor educați acasă în Cehia este în creștere.
Homeschooling-ul a fost legalizat în Cehia în 2005 pentru elevii din clasele I-V ale școlii primare. De la acea dată, numărul copiilor care beneficiază de educație acasă a crescut semnificativ. În 2007, erau 376 de copii educați acasă, iar în 2017 numărul a ajuns la 2591, ceea ce reprezenta 0,27% din toți elevii de școală primară. Pandemia de COVID-19 a accelerat această tendință. Conform Oficiului de Statistică din Cehia, numărul copiilor educați acasă a crescut, reprezentând acum 0,6% din elevii de școală primară. De obicei, educația acasă se continuă până la sfârșitul clasei a cincea, după care copiii urmează licee cu ciclu de opt ani sau continuă în sistemul tradițional de școli primare.
În Cehia, integrarea educației de acasă în legislație a fost un proces lung, început de familiile creștine influențate de educatorii americani care au venit în Praga după căderea comunismului. Bohumil Bulíř, fost director al unei școli creștine din Praga, a jucat un rol crucial în promovarea educației de acasă, coordonând eforturile cu Ministerul Educației și inițiind un experiment în 1998. Deși Ministerul a încercat să oprească experimentul, acesta a continuat timp de cinci ani, iar după alți șapte ani a fost legalizat.
Autoritățile au fost inițial reticente față de homeschooling, temându-se de o socializare insuficientă a copiilor. Totuși, această atitudine s-a schimbat treptat pe măsură ce oamenii au devenit tot mai experimentați, deși opiniile printre profesori și specialiști încă variază.
Fiecare copil educat acasă trebuie să fie evaluat într-o școală primară de două ori pe an.
Familia Evanova a fost una dintre primele care au experimentat această formă de educație la nivel local și a avut parte de reacții variate, dar în cele din urmă au găsit o școală privată creștină care a fost mult mai deschisă și experimentată în homeschooling.
Antropologul social ceh Irena Kašparová, care și-a educat acasă toți cei patru copii, sugerează că statul se teme de pierderea influenței ideologice și ezită să ofere părinților mai multă autonomie. În 2016, educația de acasă a fost extinsă pentru întreaga educație primară obligatorie. Părinții aleg această opțiune din diverse motive, inclusiv flexibilitatea și posibilitatea de a adapta ritmul educațional la nevoile copiilor.
Familia Granátová, de exemplu, apreciază avantajele homeschooling-ului, cum ar fi mai mult timp petrecut împreună și activități extracurriculare variate, deși în fiecare an reevaluează dacă va opta pentru aceasta în continuare.
Există și familii care aleg homeschooling-ul pentru a-și transmite valorile creștine, iar altele o fac pentru a adapta educația nevoilor speciale ale copiilor lor. Deși educația de acasă oferă multe avantaje, există și dezavantaje, cum ar fi costurile și necesitatea unui suport adecvat.
Homeschooling-ul în Cehia continuă să crească, oferind oportunități personalizate și flexibile, deși provocările și rezistența din partea autorităților persistă.