În cartea Romani, apostolul Pavel le adresează creștinilor un îndemn simplu, dar profund, care pune accentul pe lupta noastră cu păcatul:
„Nu vă preocupați de cum să împliniți poftele firii voastre pământești.” (Romani 13:14)
Îndemnul sugerează că nu numai că păcătuim prin satisfacerea dorințelor păcătoase, dar putem de fapt să creăm spațiu pentru o astfel de indulgență. Ce înseamnă acest lucru și cum funcționează?
Dorințele firii
Să începem cu faptul că firea are dorințe nelegiuite. În Galateni 5:17, Pavel insistă asupra faptului că dorințele cărnii sunt contrare Duhului. A satisface o dorință trupească înseamnă a completa, a satisface și a împlini dorința, a merge acolo unde vrea să te ducă dorința. O astfel de indulgență se numește „poftele firii”, pe care Pavel le expune în Galateni 5:19-21:
„Faptele firii sunt cunoscute ca fiind acestea: desfrâul, necurăţia, depravarea, idolatria, vrăjitoria, duşmăniile, cearta, invidia, mâniile, ambiţiile egoiste, neînţelegerile, partidele, geloziile, beţiile, îmbuibările şi alte lucruri ca acestea. Vă avertizez, aşa cum am făcut-o şi înainte, că toţi cei ce fac astfel de lucruri nu vor moşteni Împărăţia lui Dumnezeu.” În Romani 13, Pavel le numește „fapte ale întunericului” și oferă o listă similară de exemple:
Noaptea aproape a trecut, iar ziua se apropie. Să ne dezbrăcăm, deci, de faptele întunericului și să ne îmbrăcăm cu armele luminii. Să trăim frumos, ca în timpul zilei, nu în chefuri și în beții, nu în desfrânare și în depravare, nu în ceartă și în invidie. (Romani 13:12-13).
În aceste liste, vedem păcate legate de viața noastră sexuală (imoralitate sexuală, impuritate, senzualitate), păcate legate de dorințele noastre de mâncare și băutură (beție) și păcate legate de viața noastră socială (dușmănie, certuri, rivalități, gelozie, accese de mânie). Cu toții suntem familiarizați cu aceste păcate în viața noastră. Dar ce înseamnă „a face provizii” pentru ele?
Cum ne facem provizii
„A face provizii pentru fire” implică faptul că putem alege să ne punem pe noi înșine în calea ispitei. Putem să facem loc și să creăm spațiu pentru ca dorințele păcătoase să fie trezite, urmărite și satisfăcute.
La nivel practic, putem planifica în mod subtil să ne aflăm într-un mediu ispititor, știind (sau cel puțin sperând) că ispitele vor veni și ne vor trezi dorințele astfel încât să le putem satisface. Totuși, este important să evidențiem subtilitatea. Atunci când facem provizii pentru fire, mintea noastră funcționează în așa fel încât adesea ne raționalizăm și ne scuzăm comportamentul, chiar și față de noi înșine. Mintea noastră este folosită pentru a sluji dorințele trupești, iar apoi pentru a ne scuza și a ne justifica comportamentul. Asta înseamnă să faci provizii pentru fire, să îi satisfaci dorințele.
Gândiți-vă, în special, la modul în care tehnologia ne permite să facem provizii pentru carne. Am putea alege să folosim aplicații sau să vizităm site-uri web unde știm că este posibil să apară imagini cu caracter sexual explicit (fie prin reclame, fie prin postări). Nu căutăm în mod voit astfel de imagini. Dar creăm spațiu pentru ca ele să apară. Facem provizii pentru ca ele să ne trezească dorințele. Firea ne conduce acolo prin curiozitatea păcătoasă, dar apoi mintea noastră încearcă să raționalizeze ceea ce se întâmplă: „Eu doar verificam rețelele de socializare”.
Pofta, gelozia, invidia și mânia
În timp ce imoralitatea sexuală este o tentație evidentă în acest domeniu, aceeași dinamică este la lucru cu alte pasiuni și dorințe. Cât de des facem provizii pentru fire vizitând site-uri și folosind aplicații care ne trezesc în mod regulat gelozia și invidia? Creăm spațiu pentru lăcomie prin frecventarea unor site-uri care afișează o imagine a vieții pe care am dori să o avem. „Uită-te la casa/familia/ hainele ei”. „Uită-te la oportunitățile/succesele/binecuvântările lui”.
Sau, dacă nu invidie, poate că este mânie și ceartă. Știm că citirea acelui articol, sau vizionarea acelei știri, sau ascultarea acelui podcast, va trezi frustrare, sau anxietate, sau teamă, sau accese de furie. Și totuși, facem provizii pentru aceste păcate punându-ne în situația de a fi treziți astfel. Facem provizii supunându-ne cunoștințelor pe care le vom răsuci în mintea noastră cu răutate și amărăciune. Și apoi ne justificăm spunând: „Eu doar mă țin la curent cu știrile. Este important să rămânem informați despre ce se întâmplă în lume”.
În fiecare dintre aceste cazuri, creăm loc, dăm spațiu și facem provizii pentru ca firea să ne conducă spre ispită și păcat.
Trezește-te și fă o schimbare
Din fericire, Pavel nu ne spune pur și simplu ce să evităm. El ne spune, de asemenea, ce să facem.
În primul rând, ne trezim.
Faceţi lucrul acesta, ştiind ce vremuri sunt: este ceasul să vă treziţi din somn, pentru că mântuirea este mai aproape de noi decât atunci când am devenit credincioşi; noaptea aproape a trecut şi ziua este aproape… (Romani 13:11-12)
Cu alte cuvinte, devenim conștienți de modul în care mintea și carnea noastră lucrează împreună pentru a ne conduce spre păcat. A face provizii pentru carne ne amorțește și ne înăbușe conștiința. Din punct de vedere spiritual, adormim. Ne urmăm pasiunile într-o ceață de dorințe, pofte, scuze și raționalizări, îndepărtând vocea conștiinței noastre și a Duhului Sfânt. Așadar, trebuie să ne trezim.
În al doilea rând, ne schimbăm hainele. „Să ne dezbrăcăm, deci, de faptele întunericului și să ne îmbrăcăm cu armele luminii.” (Romani 13:12). Mai târziu, el ne îndeamnă să ne „îmbrăcăm cu Domnul Isus Hristos” (Romani 13:14). În loc să ne folosim mintea pentru a crea spațiu firii și apoi să ne raționalizăm dorințele, ne folosim mintea pentru a ne socoti morți față de păcat și vii pentru Dumnezeu în Hristos (Romani 6:11). Luăm în considerare cine suntem în lumina lucrării lui Hristos. Acesta este un efort mental plin de har pentru a ne direcționa mintea spre lucrurile de sus, acolo unde este Hristos (Coloseni 3:1-4).
Și observați că schimbarea hainelor implică atât dezbrăcarea cât și îmbrăcarea. „Lepădarea de faptele întunericului” presupune să dăm la moarte ceea ce este pământesc în noi (Coloseni 3:5). Acest lucru implică faptul că nu este suficient să evităm pur și simplu păcatul și ispita; trebuie să căutăm în mod activ să ucidem păcatul. Cu alte cuvinte, refuzăm să permitem curiozității păcătoase să se instaleze în inimile noastre fără a face eforturi intenționate de a o omorî. Nu ne limităm doar la a juca în apărare; trecem și la atac.
În cele din urmă, ieșim la plimbare. „Să umblăm cum se cuvine, ca în timpul zilei, nu în orgii și beții, nu în imoralitate sexuală și senzualitate, nu în certuri și gelozie” (Romani 13:13). Suntem treji și alerți; suntem îmbrăcați corespunzător în neprihănirea lui Hristos. Și acum umblăm într-un mod care se potrivește cu unirea noastră cu El.
Ceea ce nu putem ascunde
Elementul central al umblării corecte este recunoașterea faptului că este ziuă. După ce am fost aduși de la moarte și păcat la viață și neprihănire, am fost aduși de la întuneric la lumină. Altfel spus, suntem văzuți.
Atunci când facem provizii pentru fire, una dintre minciunile pe care suntem tentați să le credem este că ne putem ascunde. Și, deși este posibil să ne ascundem de alți oameni, nu ne putem ascunde de Dumnezeu. Nu-L putem păcăli niciodată cu scuzele și subtilitățile noastre. El ne vede cum facem loc pentru poftele noastre păcătoase. Justificările noastre sunt goale în fața omniscienței Sale. Suntem ca și copilul care se duce noaptea pe vârfuri în bucătărie pentru a fura o prăjitură din dulap, în timp ce mama lui privește din sufragerie. Încercările noastre de a ne furișa sunt o nebunie în fața strălucirii privirii Sale atotvăzătoare. După cum spune cartea Evrei: „Nicio creatură nu este ascunsă de ochii Lui, ci toate sunt goale și expuse ochilor Celui căruia trebuie să-i dăm socoteală”. (Evrei 4:13).
Așadar, chemarea lui Pavel este simplă (chiar dacă ascultarea este greu de obținut). Trezește-te. Schimbă-ți hainele. Îmbracă-te în Domnul Isus și în armura Sa. Și apoi umblă într-un mod frumos înaintea Lui. Nu face provizii pentru fire, pentru a-i satisface dorințele.
Sursa: Desiring God